Liverpool!

Aanmelden

Onderwerpen en sprekers

Plenair

 

Practical management of chronic breathlessness: the Breathing, Thinking, Functioning clinical model

dr. Anna Spathis, Associate Professor, University of Cambridge, and Honorary Consultant in Palliative Medicine, Cambridge University Hospitals NHS Foundation Trust.


Many people continue to experience distressing breathlessness, even when the underlying lung disease has been optimally managed. Pharmacological approaches, such as opioids or oxygen, have little evidence to support them. Using the Breathing, Thinking, Functioning model, this session will describe a practical approach to understanding chronic breathlessness and managing it non-pharmacologically.

Learning objectives:
- Chronic breathlessness can be inadvertently worsened by vicious circles of emotional and behavioural responses,
  as described in the Breathing, Thinking, Functioning model.
- The model can facilitate symptom management by helping patients make sense of the symptom, by increasing their
  confidence in their ability to self-manage, and by suggesting the most relevant management techniques for an individual.

 

Wat kan de radiotherapie betekenen in de laatste fase

prof.dr. Yvette van der Linden, radiotherapeut-oncoloog / hoogleraar Palliatieve Geneeskunde
Afdeling Radiotherapie / Expertisecentrum Palliatieve Zorg, LUMC

 

Bij patiënten met gevorderde longkanker kunnen verschillende klachten ontstaan die tot (enige) spoed manen. Denk hierbij aan forse pijn, dreigende dwarslaesie door wervelmetastasen, progressieve dyspnoe of inklemmingsverschijnselen door hersenmetastasen. Wat zijn de behandelopties? En wanneer is niets doen op zijn plaats?

Leerdoelen:
- Inzicht in indicaties en effectiviteit van palliatieve interventies, met focus op radiotherapie bij gevorderde longkanker.
- Inzicht in tweesporen beleid, waarbij tegelijk ingezet wordt op behandeling van ziekte, en op behoud van kwaliteit van leven.

 

Het Integratieve Proces Model: een nieuwe benadering van verlies en rouw

prof.dr. Carlo Leget, Hoogleraar zorgethiek
Universiteit voor Humanistiek



In deze sessie zullen we kennismaken met een nieuwe integratieve benadering van verlies en rouw die gebaseerd is op het ‘total pain’ model van Cicely Saunders. Verlies en rouw worden benaderd als een proces dat fysieke, emotionele, cognitieve, sociale en spirituele aspecten omvat. Het Integratieve Proces Model helpt om de balans te zoeken gedurende processen van verlies en rouw.

Leerdoelen:
- Kennis van het Integratieve Proces Model van verlies en rouw (Guldin & Leget).
- Kennis van handvatten om patiënten en naasten te begeleiden bij hun verlieservaringen en rouwproces.

 

Zorg in de Stervensfase

dr. Jet van Esch, Specialist Ouderen geneeskunde en kaderarts palliatieve zorg
Laurens en Erasmus MC

 

Het herkennen en markeren van de stervensfase, de zorg en behandeling in die fase, zorg voor jezelf en tips en casuïstiek

Leerdoelen:
- De deelnemer is in staat de stervensfase te (h)erkennen en daarna te handelen.
- De deelnemer is zich bewust van zijn eigen normen en waarden betreffende overlijdende impact van sterven.

 

Casuïstiekbespreking

U wordt als deelnemer van harte uitgenodigd als voorbereiding op dit symposium, een casus voor te bereiden om tijdens de casusbespreking te kunnen presenteren. Stuur uw casus op naar info@morganiseren.nl.

 

 

Workshops

 

Meer informatie over de diverse workshops volgt z.s.m.

Complexe pijnbehandeling in de longgeneeskunde

drs. Remko Liebregts, anesthesioloog
Amsterdam UMC

 

Via de pijnsyndromen in de longgeneeskunde behandelen we een stuk fysiologie van (complexe) pijn en de behandeling.

Leerdoelen:

- Na het volgen van deze sessie bent u op de hoogte van de pijnsyndromen in de longgeneeskunde.
- Heeft u kennis genomen van de verschillende behandelmogelijkheden.

 

Communicatie

dr. Olaf Geerse, longarts i.o.
Amsterdam UMC

 

Communicatie in de palliatieve zorg vraagt om vaardigheden, die in de opleiding tot arts niet voldoende aan bod komen. Anderzijds is communicatie de belangrijkste ‘skill’ in het werk met ongeneeslijk zieke patiënten.

Leerdoelen, kennis uitbreiden over de volgende onderwerpen:
- Slecht nieuws brengen.
- Bespreken van prognose.
- Omgaan met moeilijke emoties (boosheid, ‘hopeless/helplessness’, ontkenning).

 

Facultatief 

dr. Miep van der Drift, longarts/mindfulnesstrainer
RadboudUMC Nijmegen

 

Mindfulness betekent bewust aandacht geven aan dit moment, zonder oordeel. Mild en vriendelijk zijn voor de sensaties en ervaringen die je opmerkt. Dat is niet zo makkelijk. Het leven is druk en de werkdruk vaak hoog. In deze interactieve workshop maak je kennis met mindfulness en de mogelijkheden als arts/zorgverlener en voor de patiënt.

Leerdoelen:
- De deelnemer kent het wetenschappelijke effect van mindfulnesstraining bij patiënten en zorgverlener.
- De deelnemer ervaart in praktische oefeningen hoe bewuste vriendelijke aandacht meer rust, veerkracht en compassie
  kan geven in de hectiek van de dag.