dr. Anna Spathis, Associate Professor, University of Cambridge, and Honorary Consultant in Palliative Medicine, Cambridge University Hospitals NHS Foundation Trust.
Many people continue to experience distressing breathlessness, even when the underlying lung disease has been optimally managed. Pharmacological approaches, such as opioids or oxygen, have little evidence to support them. Using the Breathing, Thinking, Functioning model, this session will describe a practical approach to understanding chronic breathlessness and managing it non-pharmacologically.
Learning objectives:
- Chronic breathlessness can be inadvertently worsened by vicious circles of emotional and behavioural responses,
as described in the Breathing, Thinking, Functioning model.
- The model can facilitate symptom management by helping patients make sense of the symptom, by increasing their
confidence in their ability to self-manage, and by suggesting the most relevant management techniques for an individual.
prof.dr. Yvette van der Linden, radiotherapeut-oncoloog / hoogleraar Palliatieve Geneeskunde
Afdeling Radiotherapie / Expertisecentrum Palliatieve Zorg, LUMC
Bij patiënten met gevorderde longkanker kunnen verschillende klachten ontstaan die tot (enige) spoed manen. Denk hierbij aan forse pijn, dreigende dwarslaesie door wervelmetastasen, progressieve dyspnoe of inklemmingsverschijnselen door hersenmetastasen. Wat zijn de behandelopties? En wanneer is niets doen op zijn plaats?
Leerdoelen:
- Inzicht in indicaties en effectiviteit van palliatieve interventies, met focus op radiotherapie bij gevorderde longkanker.
- Inzicht in tweesporen beleid, waarbij tegelijk ingezet wordt op behandeling van ziekte, en op behoud van kwaliteit van leven.
prof.dr. Carlo Leget, Hoogleraar zorgethiek
Universiteit voor Humanistiek
In deze sessie zullen we kennismaken met een nieuwe integratieve benadering van verlies en rouw die gebaseerd is op het ‘total pain’ model van Cicely Saunders. Verlies en rouw worden benaderd als een proces dat fysieke, emotionele, cognitieve, sociale en spirituele aspecten omvat. Het Integratieve Proces Model helpt om de balans te zoeken gedurende processen van verlies en rouw.
Leerdoelen:
- Kennis van het Integratieve Proces Model van verlies en rouw (Guldin & Leget).
- Kennis van handvatten om patiënten en naasten te begeleiden bij hun verlieservaringen en rouwproces.
dr. Jet van Esch, Specialist Ouderen geneeskunde en kaderarts palliatieve zorg
Laurens en Erasmus MC
Het herkennen en markeren van de stervensfase, de zorg en behandeling in die fase, zorg voor jezelf en tips en casuïstiek
Leerdoelen:
- De deelnemer is in staat de stervensfase te (h)erkennen en daarna te handelen.
- De deelnemer is zich bewust van zijn eigen normen en waarden betreffende overlijdende impact van sterven.
U wordt als deelnemer van harte uitgenodigd als voorbereiding op dit symposium, een casus voor te bereiden om tijdens de casusbespreking te kunnen presenteren. Stuur uw casus op naar info@morganiseren.nl.
drs. Remko Liebregts, anesthesioloog
Amsterdam UMC
Via de pijnsyndromen in de longgeneeskunde behandelen we een stuk fysiologie van (complexe) pijn en de behandeling.
Leerdoelen:
- Na het volgen van deze sessie bent u op de hoogte van de pijnsyndromen in de longgeneeskunde.
- Heeft u kennis genomen van de verschillende behandelmogelijkheden.
dr. Olaf Geerse, longarts i.o.
Amsterdam UMC
Communicatie in de palliatieve zorg vraagt om vaardigheden, die in de opleiding tot arts niet voldoende aan bod komen. Anderzijds is communicatie de belangrijkste ‘skill’ in het werk met ongeneeslijk zieke patiënten.
Leerdoelen, kennis uitbreiden over de volgende onderwerpen:
- Slecht nieuws brengen.
- Bespreken van prognose.
- Omgaan met moeilijke emoties (boosheid, ‘hopeless/helplessness’, ontkenning).
dr. Miep van der Drift, longarts/mindfulnesstrainer
RadboudUMC Nijmegen
Mindfulness betekent bewust aandacht geven aan dit moment, zonder oordeel. Mild en vriendelijk zijn voor de sensaties en ervaringen die je opmerkt. Dat is niet zo makkelijk. Het leven is druk en de werkdruk vaak hoog. In deze interactieve workshop maak je kennis met mindfulness en de mogelijkheden als arts/zorgverlener en voor de patiënt.
Leerdoelen:
- De deelnemer kent het wetenschappelijke effect van mindfulnesstraining bij patiënten en zorgverlener.
- De deelnemer ervaart in praktische oefeningen hoe bewuste vriendelijke aandacht meer rust, veerkracht en compassie
kan geven in de hectiek van de dag.